Pozycjonowanie to proces długofalowy uzależniony od konkretnych działań specjalistów. W ich skład wchodzą m.in. content marketing, link-building, analiza efektów, audyty strony oraz jej sposób działania. W początkowej fazie warto uzbroić się w cierpliwość i nie rezygnować z optymalizacji po 2-3 miesiącach, ponieważ realny wzrost przychodów możemy odnotować nawet po rocznej współpracy z wybraną agencją. Zatem, jakie są najczęstsze błędy SEO strony internetowej? – 5 przykładów!
Jakie są najczęstsze błędy SEO strony internetowej? – 5 konkretnych przykładów
Najczęstsze błędy SEO? – z naszych obserwacji wynika, że najpopularniejszym mankamentem ze strony klientów jest rezygnacja z pozycjonowania po kilku miesiącach współpracy. Dodatkowo zauważyliśmy, że osoby optymalizujące swoją witrynę samodzielnie wybierają niedopasowane frazy kluczowe do specyfiki swojego biznesu, co pozbawia ich wielu możliwości już na samym starcie.
Kolejne błędy to m.in. zaniedbanie pozycjonowania lokalnego, brak analizy efektów swoich działań i wszystkie sprawy związane z optymalizacją techniczną (np. zbyt dużo linków wewnętrznych na jednej podstronie). Poniżej przedstawiamy 5 najczęstszych błędów SEO strony internetowej!
- Rezygnacja z pozycjonowania po 3 miesiącach współpracy
Pierwsze wyniki z pozycjonowania będą widoczne już po kilku miesiącach współpracy w postaci zwiększonego ruchu na Twojej witrynie. Wzrost przychodów natomiast możemy odnotować nawet po upływie roku kalendarzowego ze względu na konieczność zdobycia zaufania potencjalnych klientów.
Rezygnacja z pozycjonowania po 3 miesiącach współpracy nie jest rozsądnym wyborem – warto poczekać nieco dłużej, aby nie zmarnować pieniędzy i zanotować zwrot z inwestycji. Kooperacja z agencją nastawiona na realne zyski, powinna trwać minimum 12-16 miesięcy. Pamiętaj, pozycjonowanie to proces długofalowy skutkujący stałym przypływem pewnych i zdecydowanych klientów!
2. Wybór niedopasowanych fraz kluczowych
Frazy niedopasowane do rodzaju działalności, czyli drugi najczęstszy błąd SEO popełniany przez przedsiębiorców samodzielnie pozycjonujących swoją witrynę. Z doświadczenia wiemy, że ogólne słowa kluczowe (np. „spodnie”) nie spełniają oczekiwań użytkowników, ponieważ w 99,9% przypadków szukają oni konkretnego modelu, kroju czy nawet marki. Znacznie lepszym wyborem będzie fraza pt.: „spodnie dla mężczyzn slim fit”.
W celu doboru odpowiednich fraz kluczowych należy przeanalizować oczekiwania potencjalnych klientów, problemy, z jakimi muszą się zmierzyć oraz skuteczne sposoby na ich rozwiązanie. Pracę można dodatkowo ułatwić, korzystając z popularnych narzędzi SEO (np. Ahrefs, Senuto, Semrush) wspomagających dobór słów generujących konwersję.
3. Zaniedbanie pozycjonowania lokalnego
Pozycjonowanie lokalne umożliwia zdobycie wysokiej pozycji w SERP-ach na zapytania powiązane z lokalizacją potencjalnego klienta. W zależności od branży – widoczność w mapach Google generuje spory ruch i znacząco poprawia konwersję. Jakie są wady i zalety pozycjonowania lokalnego?
Pozycjonowanie lokalne – zalety
- zwiększenie zaufania lokalnych klientów;
- wzrost rozpoznawalności marki w danym mieście;
- pozyskanie stałych kontrahentów;
- większa konwersja na stronie internetowej;
- budowanie wizerunku profesjonalnego przedsiębiorstwa.
Pozycjonowanie lokalne – wady
Wady pozycjonowania lokalnego? – możemy o nich mówić tylko i wyłącznie w momencie, gdy SEO jest wykonywane nieprawidłowo, czyli zazwyczaj na własną rękę, bez udziału doświadczonej agencji. Jeśli natomiast wszystkie działania zostały skrupulatnie zaplanowane i skonsultowane ze specjalistami – pozostaje nam wdrożyć ustaloną strategię w życie, a następnie obserwować regularne wzrosty!
4. Brak analizy efektów swoich działań
Wielu klientów przed podjęciem współpracy z naszą agencją inwestowało w pozycjonowanie (np. w dużych agencjach, które nie mają czasu dowozić wyników), jednak nie odnotowywali oni satysfakcjonujących rezultatów. Po dokładnej weryfikacji zauważyliśmy wspólną cechę przedsiębiorców zajmujących się SEO na własną rękę – nigdy nie analizowali efektów swoich działań.
Jak się później okazało, mankamentem hamującym zyski były nieprawidłowo dobrane słowa kluczowe generujące zbyt mały ruch. Wystarczyło wówczas przeanalizować zachowania klientów na stronie oraz zapytania odpowiadające za konwersję, a pozycja witryny w wyszukiwarkach zaczęła stopniowo wzrastać. W Twoim przypadku źródłem problemu może być kompletnie inny aspekt, natomiast pamiętaj, że analiza efektów pozycjonowania jest jednym z najważniejszych elementów SEO!
5. Nieprawidłowy wygląd i wolne działanie strony
Nieprawidłowy wygląd i wolne działanie strony to czynnik UX (User Experience) wpływający na niższą pozycję w organicznych wynikach wyszukiwania. Jak to się dzieje? Otóż teoretycznie każdy odwiedzający poprawia widoczność Twojej strony. Jeśli natomiast jego obecność będzie kilkusekundowa – zwiększy to jedynie współczynnik odrzuceń, który w konsekwencji przełoży się na niższą pozycję witryny w SERP-ach.
Zapamiętaj, strona musi być intuicyjna, przejrzysta i wystarczająco szybka (powinna ładować się nie więcej, niż 2-3 sekundy).
Najczęstsze błędy SEO strony internetowej – podsumowanie
Do najczęstszych błędów SEO strony internetowej możemy dodatkowo zaliczyć nieprawidłowo dobrane meta tagi (meta title, meta description), brak opisów alternatywnych zdjęć (alt) czy nawet link-building bazujący na tanich serwisach bardzo niskiej jakości. W celu lepszego pozycjonowania swojej witryny warto dodatkowo zapoznać się z tematyką SXO (Search Experience Optimization) poruszającą zarówno aspekt pozycjonowania jak i doświadczeń użytkownika w kontekście danej marki.
Źródła: