Domain Rating (DR) to wskaźnik, który został wprowadzony przez firmę Ahrefs. Domain Rating jest parametrem który mówi o tym, jaka jest wartość danej domeny, na podstawie ilości i jakości linków zewnętrznych, które prowadzą do analizowanej witryny. DR posiada skalę od 0 do 100. Im wyższa wartość, tym lepsza jakość stron, które linkują wskazaną domenę, a ona sama jest lepiej oceniana (m.in. przez Google), z uwagi na znaczenie linków w pozycjonowaniu stron internetowych.
W trakcie obliczania Domain Rating narzędzie bierze pod uwagę kilka parametrów. Między innymi są to:
- liczba unikalnych domen linkujących do Twojej strony internetowej,
- liczba domen, do których linkują wspomniane domeny.
Nie powinno się jednak utożsamiać oceny, która podana jest w skali od 1 do 100 z realną oceną wyszukiwarki Google. Analizując domain rating, trzeba także brać pod uwagę, że wspomniany parametr jest podatny na manipulacje. Im wyższy jest współczynnik na skali 0-100, tym lepiej oceniona zostaje strona internetowa.
Druga kwestia to nie widzimy specjalnej zależności wskazującej, że strona z DR 5 musi działać słabiej niż strona z DR 20.
Kiedy DR nie oddaje rzeczywistości?
Domain Rating może być bardzo mylącym wskaźnikiem w kilku sytuacjach. Poniżej przedstawię scenariusz, z którym można się spotkać na co dzień w link buildingu.
Zbyt wysoki Domain Rating
Pierwszy scenariusz to zawyżenie DR względem faktycznej mocy witryny. Najczęściej ma to miejsce, gdy witryna ma linki z innych domen, których DR też jest zawyżony lub też po prostu z zafiltrowanych serwisów. Niestety praktyka pokazuje, że domeny odsyłające mogą być ukarane przez Google, mogą być nawet wyindeksowane, a w wielu przypadkach nadal będą przekazywać DR.